Vackra stränder Dalaman

Innan jag ens satte min fot på turkisk mark hade jag redan gjort mina läxor, samlat information om regionen, tittat på de kulinariska alternativen (mycket viktigt) och eftersom min destination skulle vara den Egeiska kusten där de vackraste stränderna i Dalaman kan vara hittades.

Det är omöjligt att göra en komplett lista, naturen verkar ha varit oändligt kreativ här. Jag skriver här för dig vilka platser av jord och vatten du inte bör missa när du besöker Dalaman. Dessa är mina vackraste stränder i Dalaman-regionen i Turkiet:

1. Sarigerme strand

En bred, finkornig sandstrand, havet är turkosblått och svagt sluttande, lugnt fram till middagstid och med små vågor på eftermiddagen. Vattnet är kallare än de närliggande stränderna eftersom Dalamanfloden rinner ut i havet här. Vissa säger att Sarigerme är den vackraste stranden i Turkiet och jag håller inte riktigt med.

Missa inte den korta båtturen till Baba Island: här kan du se ruinerna av den antika staden Pisilis, mata kaninerna som bor på den lilla ön (därav namnet Rabbit Island) och beundra den vackra utsikten över Dalaman Bay.

Sarigerme är en idealisk destination för vattensportsentusiaster, dykare och inbjuder dig till romantiska promenader i solnedgången. Förälskade par som drömmer om ett strandbröllop kan förverkliga sina önskningar här och uppleva ett sagobröllop på stranden.


2. Sarsala

Sarsalabukten är en av de bäst bevarade hemligheterna i Dalaman-regionen. Namnet kommer från Indien. Sarsala är namnet på en by i nordvästra Indien. Det är inte känt hur detta namn kom in i Turkiet. Sarsala ligger nära Dalaman flygplats. Resan med bil går genom spektakulära landskap: små byar med granatäppleträd längs vägen, berg, sjöar, ett litet floddelta och tallskogar som sträcker sig framför ögonen. Stranden är mestadels besöks av lokalbefolkningen - jag säger alltid bada och äta där lokalbefolkningen går. Vattnet är kristallklart och lugnt, vilket gör det idealiskt för badskönheter och simentusiaster. Då och då kommer en stor sköldpadda upp till ytan, tittar med intresse på vimlet på land och dyker tillbaka in i sin värld. Jag har haft två eller tre sådana möten och varje gång kände jag mig privilegierad över att sköldpaddorna välkomnade mig. Om möjligt, besök stranden under veckan eller under lågsäsong när det är tystare. På helgerna är Sarsala en populär tillflyktsort för turkar, alla som har varit där kommer att förstå varför. Jag skulle kunna tillbringa hela dagen här, titta på havet och öarna i fjärran, beundra de små, eleganta båtarna, läsa en bok, sova och bada.

3. ASI

Aşı ligger i omedelbar närhet av TUI BLUE Sarigerme Park. Även om det enklaste sättet att ta sig till stranden är med båt, är vägen till Aşı-bukten genom det närliggande berget en fantastisk vandrings- och mountainbikeväg för dem som vill utforska området. Aşı Bay utspelar sig inför besökarnas ögon som en gömd, turkos plats bland bergen - en underbar plats för romantiker. Det som vissa ser som en nackdel har jag alltid sett som en stor fördel: det finns ingen nätverksanslutning i hela viken. Ett bra tillfälle att umgås med dig själv, med naturen och med medresenärer.

4.Istuzu

Istuzu-stranden är en känd plats i Turkiet för sin förening med Dalyan, Kaunos och de berömda Caretta Caretta-sköldpaddorna. Det ligger i ett naturreservat, på en halvö som delvis är omgiven av havet och delvis av det sumpiga deltat i Dalyans mynning. I antiken använde invånarna Istuzu Beach som en hamn, som var en viktig tullstation och handelscentrum. En 25 km lång väg leder från Dalyan till Istuzu Beach, på våren och sommaren färgas stigen av de många blommande fläderträden som pryder stigen. Den 6 km långa stranden anses vara en av de vackraste naturliga stränderna i världen. Sanden är särskilt mjuk och fin och stranden sluttar mjukt ner i vattnet, vilket gör den lämplig för hela familjen. En annan speciell egenskap: du kan bada här i både färskt flodvatten och salt havsvatten, eftersom stranden - som nämnts - ligger vid en mynning.

5. Oludeniz

Öludeniz är förmodligen en av de mest fotograferade stränderna i Turkiet, omgiven av tallskogar och bergslandskap. Blå lagunen eller ordagrant översatt Döda havet (ölü=dött, deniz=hav) – eftersom vattnet är extremt salt, pittoreskt och har varit ett skyddat område sedan 1988. En sak kan jag säga er: havet är verkligen inte dött, utan befolkat med höknäbbsköldpaddor och andra varelser från vattenvärlden. Vid mitt senaste besök stötte jag på en stor bläckfisk när jag simmade. Jag vet fortfarande inte vem av oss som var mest rädd. Jag brukar besöka Ölüdeniz utanför den högsäsong för att jag vill vara ifred och lagunen är som bäst när det inte är så många besökare.

För den som har mer tid finns det mycket mer att upptäcka i området: en promenad genom den berömda staden Oludeniz, en båttur till Fjärilsdalen och ett besök i den grekiska spökstaden Kayaköy - ett värdefullt arkitektoniskt landmärke. komplex som är ett skyddat monument och erkänt av UNESCO som en "World Friendship and Peace Village". Missa inte middagen på fiskmarknaden i hamnstaden Fetiye. För den äventyrliga erbjuder Ölüdeniz en mycket speciell upplevelse: en skärmflygning från berget Babadağ till stranden. Skärmflygning är en av de mest populära aktiviteterna på stranden i Oludeniz, bredvid simning och snorkling. 

Turkiet utflykter